Marketing pro začátečníky - 1. díl
Jak na marketing pro začínající e-shop?
Online marketing nabízí celou řadu možností pro prodejce s malým i velkým rozpočtem. S dobře zvolenou strategií Vám pro začátek prodejů postačí i naprosté minimum financí. Ukážeme Vám, jak efektivně propagovat váš e-shop podle vašeho sortimentu.
Začínající provozovatelé e-shopů jsou často přesvědčení, že jejich produkty marketing nepotřebují. Zejména pokud ve svém okolí úspěšně prodávají a zákazníci jejich zboží vychvalují. Spustí tedy elektronický obchod a čekají na první objednávky. Jenže ony ne a ne přijít.
Proč je prodej online jiný
Na internetu je ve většině odvětví velmi vysoká konkurence. Zatímco kamenný obchod nemusí mít v okolí 5 km žádnou prodejnu se stejným zbožím, na internetu je konkurence doslova o klik vedle. Zákazníkovi nezáleží většinou na tom, zda mu zboží dorazí z Aše či Havířova. Kupuje tam, kde očekává adekvátní služby a cenu.
Prodej originálních produktů má pro změnu trochu jiné úskalí. Je-li váš produkt originální, ví o něm jen velmi málo lidí. Tudíž jej bez online marketingu nemohou vyhledávat a ani kupovat. Pro úspěch je potřeba dostat se do povědomí lidí, o čemž právě marketing je.
Online marketing vás nezruinuje
Když se řekne slovo „marketing“, lidé si často představí spoustu peněz vydaných takříkajíc „za nic“. Jenže tak to rozhodně není, veškerá propagace Vám musí vždy vyplatit s ohledem na vaše cíle. I s minimálním či přímo nulovým rozpočtem můžete váš e-shop propagovat.
- Základem je registrace e-shopu do vyhledávačů a katalogů
- Vaše produkty spárujte na Heureka.cz a na Zboží.cz pro zviditelnění ve zbožových porovnávačích
- Efektivní možností je založit blog a publikovat na něm díla o vašem sortimentu
- Doporučujeme také vytvořit a spravovat profil na sociálních sítích (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn)
- Účinnou alternativou je radit lidem v tematických diskuzích či internetových fórech a občas při tom zmínit svůj produkt
Všechny výše uvedené možnosti vás na internetu zviditelní a při tom nemusí stát ani korunu. Vyžadují pouze čas, který budete propagaci věnovat. Samozřejmě existují další placené možnosti jako je PPC (AdWords, Sklik), marketing na Facebooku, bannery, reklamní videa, PR články a další.
Volíme strategii online marketingu
Než se pustíte do propagace, zvolte si odpovídající cíl. Může vypadat například takto:
- chci co nejrychleji začít prodávat
- chci si vybudovat značku, aby o mých výrobcích lidé věděli
- chci prodávat na internetu s minimálními náklady
Obecně nejrychlejších prodejů dosáhnete s přímou reklamou PPC. Ale ta je zároveň jednou z nejnákladnějších. Značku oproti tomu můžete budovat s menšími investicemi, nebo se přímo zaměřit na prodej s minimálními náklady.
Jakmile budete mít stanovený cíl, je ideální možností zvolit si strategii pro následující období a konkrétní kroky.
Řekněme například, že vlastníte e-shop, na němž prodáváte dětská pískoviště vlastní výroby. Vaším cílem je prodej s minimálními náklady. Marketingovou strategii tak založíte na vytváření článků na blog, sociálních sítích a radách na fórech, vše bezplatně. Konkrétními kroky na první týden může být:
- sepsání a vytvoření dvou článků na blog (Proč děti milují pískoviště, Jak poznat bezpečné pískoviště)
- založení stránky na Facebooku
- zjištění nejnavštěvovanějších diskusních fór pro maminky a děti s následným přispíváním
Další týdny se pak kroky budou měnit podle aktuální potřeby.
Co komu prodávám
Na českém internetu existuje několik nepsaných pravidel, které Vám propagaci usnadní. Pokud prodáváte běžně dostupné zboží jako například mobilní telefony, nejlepších výsledků dosáhnete při již zmíněném spárování zboží na Heureka.cz a Zboží.cz a současném snížení marže na minimum, abyste dokázali konkurovat cenou a nasbírali zezačátku co nejvíce pozitivních recenzí. Poté cenu zvyšte. U méně konkurenčního zboží se vyplatí soustředit se na optimalizaci pro vyhledávače (SEO), aby vás zákazníci našli přímo ve vyhledávání. U originálního či luxusního zboží je nepostradatelnou součástí stránek blog.
Pokud se rozhodnete pro placenou propagaci pomocí PPC, otestujte si AdWords i Sklik nejdříve s malým rozpočtem a pak se rozhodněte, kterému z kanálů dáte větší váhu. Pro prémiové zboží či vybavení pro firmy se spíše doporučuje AdWords, naopak pro dětské vybavení a předměty denní spotřeby Sklik. Ale než učiníte své závěry, raději oba kanály otestujte.
Na co si dát pozor
Na začátku jakýchkoli investic do marketingu se buď detailně seznamte s daným nástrojem a jeho ovládáním, nebo si účet manuálně nabijte na malou částku. Nastavení automatických nástrojů je pro neznalého člověka často komplikované a při zadání údajů o své kreditní kartě si můžete nechtíc doslova vyluxovat účet. Pokud si nejste jisti a chcete využít placenou formu propagace, v JZShop.cz Vám rádi poradíme s výběrem ideálního kanálu či marketingového konzultanta.
Závěrem
Jak vidíte, marketing lze dělat i s nulovým rozpočtem, nicméně rychlejších výsledků dosáhnete, pokud si vyhradíte určitou měsíční částku podle vašich možností. V příštím článku detailně probereme charakteristiku jednotlivých reklamních kanálů, potřebný rozpočet pro ně a ukážeme příklad efektivní měsíční reklamní strategie pro malý e-shop.
Další díly seriálu