Marketing pro začátečníky - 3. díl
Analýzy a nástroje v online marketingu
Aby váš e-shop vzkvétal, je potřeba pravidelně vyhodnocovat dopady vaší práce v marketingu. K tomu slouží analytické nástroje, které si v tomto článku představíme.
V předchozích dílech seriálu jsme již řešili:
Reportování a analýzy vypadají možná na první pohled nezajímavě, nicméně jsou základním předpokladem pro to, aby váš e-shop dlouhodobě fungoval. Na internetu existuje mnoho nástrojů, v tomto článku představíme ty pro marketing nejdůležitější.
Google Analytics
Bez Analytics prakticky nelze provozovat úspěšný e-shop. Je to komplexní nástroj pro vyhodnocování návštěvnosti z různých pohledů. Řekne vám, odkud lidé přišli, jak se na webu pohybovali, které stránky je zaujaly, kde jste je získali či naopak ztratili. Vše můžete jednoduše filtrovat a krásně tak vidíte, kolik uživatelů, kteří přišli z vyhledávání či reklamy, u vás nakoupilo. Nebo si můžete přímo určit konverzní cíl, možnosti nástroje jsou velmi široké. Analytics naleznete na www.google.com/analytics. Více informací o propojení s vaším JZShopem se dozvíte zde.
Google Search Consol (Webmaster Tools)
Nástroj pro analýzu vašich stránek z pohledu vyhledávání na Googlu, který identifikuje případné problémy a je neocenitelným pomocníkem pokročilé administrace. Nástroj naleznete zde. Uživatelé JZShop.cz tarifu Plus a Prémium mají Analytics i Webmaster Tools společně s dalšími přímo v administraci. Ostatní je mohou získat také.
Nástroje pro SEO
O SEO jsme již psali v druhém díle seriálu, jeho účelem je zobrazovat vaše stránky ve vyhledávačích na atraktivních místech a získávat tak návštěvnost. Prvním krokem je dát vůbec vyhledávačům vědět, že váš e-shop existuje pomocí registrace. Pro tento účel jsme pro vás vytvořili speciální návod.
Keyword Planner
Druhým krokem je zjistit, která slova či spojení jsou ve spojení se sortimentem vašeho e-shopu nejčastěji vyhledávána. K tomu slouží analýza klíčových slov, kterou můžete provést pomocí nástroje Keyword Planner. Omezte si v něm cílení na jazyk „čeština“ a následně zadávejte slova či sousloví, která charakterizují váš sortiment, např. „houpačka“. Google následně zobrazí jednotlivé sestavy, jejich vyhledávanost a konkurenci v tomto vyhledávači.
U Seznam.cz se ke statistikám dostanete po zadání dotazu do vyhledávače. Na stránce s výsledky v patičce je odkaz s názvem „Statistika hledanosti“.
Rozšířená shoda zahrnuje příbuzné vyhledávací dotazy, např. „zahradní houpačka“. Přesná shoda pouze slovo „houpačka“. Je-li měsíční objem hledání nižší než 100, Seznam.cz výsledky nezobrazí.
Na základě takto získaných dat můžete upravit texty na vašem e-shopu tak, aby se v nich častěji vyskytoval mix vysoce hledaných a vysoce relevantních klíčových slov. Toto je základ optimalizace, pokročilé práce na onpage SEO hravě zvládnete s naším modulem.
Tímto náš miniseriál končí. Věříme, že pro vás tyto informace o marketingu byly užitečné. Více o jednotlivých možnostech a nástrojích pro vás připravíme někdy příště.
Další díly seriálu