Jak dělat marketing na internetu a kam se vyplatí investovat?
Online marketing nabízí spoustu možností pro propagaci vašeho e-shopu. V minulém díle jsme se zaměřili na marketing vlastními silami, dnes si představíme jednotlivé placené kanály. Je nejlepší propagovat na AdWords, Skliku, Facebooku, pomocí bannerů či SEO?
Placený marketing na internetu se dá rozdělit do dvou skupin. První působí rychle, ale krátkodobě. Patří sem přímá reklama jako PPC (Google AdWords, Seznam.cz Sklik), reklama na Facebooku, bannery, online videa a další. Dokud do nich investujete, přivádí vám zákazníky. Druhá skupina působí pomalu, ale dlouhodobě, souhrnně se nazývá SEO. Pojďme rozebrat jednotlivé možnosti.
Google AdWords
Základem přímé propagace je pro většinu e-shopů AdWords. S jeho pomocí si platíte přímou reklamu ve vyhledávači Google či vyhledávací síti. Zjednodušeně řečeno, když někdo hledá slovo, které je spjato s vaším e-shopem, zobrazí se vaše výsledky ve vyhledávání na předních místech. Řekněme, že zadáte do vyhledávače Google slovo „houpačky“. Všechny výsledky označené jako „reklama“ jsou výsledkem placené reklamy.
Výhodou AdWords je skutečnost, že jde o PPC (pay per click, platba za klik) reklamu. Platíte tehdy, až když někdo na výsledek skutečně klikne. Pro pokročilou správu AdWords potřebujete specialistu. Neznalý člověk zpravidla nezacílí odpovídajícím způsobem a následně vyčerpá rozpočet během dvou dnů.
Navzdory této komplikaci AdWords doporučujeme většině e-shopů. Měsíčně si na něj vyhraďte alespoň 3.000 Kč a najděte si konzultanta, který vám dokáže i s touto částkou reklamy nastavit a spustit. Navíc jsme pro vás připravili kupon na kredit ve výši 1.000 Kč, který si můžete vyzvednout zde. Začít s reklamou můžete na AdWords.cz
Seznam.cz Sklik
Princip fungování je stejný jako u AdWords, pouze se týká vyhledávače Seznam.cz. Reklamy se zobrazují takto:
Nastavení je podobné, oproti Google o něco více intuitivní. Úskalí jsou rovněž podobná, nejlepších výsledků dosahují e-shopy zaměřené na méně nákladné produkty. Účet založíte na Sklik.cz. Pro začátek si můžete nabít peněženku např. na 1.000 Kč a zkoušet různé funkce a nastavení. Pokud se Sklik osvědčí, doporučujeme investovat 3-5.000 Kč měsíčně.
Reklama na Facebooku
Propagace na Facebooku se vyznačuje širokou variabilitou. Můžete v ní snadno nastavit cílení dle oblasti, věku, zájmů či dalších charakteristik uživatelů. V centru reklam si vyberete možnost, která vám vyhovuje nejvíce, včetně zaměření například na prokliky webu, získání fanoušků či další volby. Vše je velmi intuitivní, nastavení zvládne i méně zkušený člověk.
Nevýhodou však je, že konverzní poměr u návštěvníků z Facebooku je oproti PPC nižší, nakoupí u vás mnohem méně lidí. Pokročilé e-shopy tuto sociální síť používají spíše k propagování obsahu či připomínání nákupů ve formě retargetingu, než k přímému oslovení.
K čemu je Facebook opravdu dobrý, je propagace firemního profilu a budování sítě fanoušků pro pozdější šíření reklamy. Jakmile máte dostatečnou základnu fanoušků, kteří Váš obsah budou dále sdílet, můžete začít prodávat přímo na Facebooku díky aplikaci od JZShop.cz. Jednoduše zobrazíte Vaše produkty z e-shopu přímo na Vaší firemní Facebook stránce. Uživatelé Facebooku tak mohou zboží prohlížet a vkládat do košíku přímo na Facebooku, objednávku již dokončí přímo na Vašem e-shopu.
Bannery
Dříve šlo o velmi oblíbenou metodu propagace, dnes jsou bannery často blokovány a ignorovány. Pro malé e-shopy je nedoporučujeme. U velkých hráčů mohou mít význam, pokud s nimi zaplní celou webovou stránku, jako tomu udělal Huawei.
Reklamní články
Jde o výbornou metodu propagace, pokud máte v úmyslu působit dlouhodobě. Zaplatíte si sepsání a publikování článku o vašem e-shopu na jiném webu. Tímto možná získáte několik přímých přístupů, především ale posílíte své pozice ve vyhledávačích.
Čím více odkazů z vysoce čtených webů s podobnou tématikou získáte, tím více se posílá vaše vlastní pozice ve vyhledávačích. Ideální měsíční investice je od 1.000 Kč výše. Začít můžete například na Placla.cz či Stovkomat.cz.
SEO
SEO, neboli optimalizace pro vyhledávače, je celý komplex činností, který má za cíl dostat váš e-shop na přední místa vyhledávačů. Když se znovu podíváme na hledání houpaček na Google, takto se zobrazí optimalizované weby.
SEO rozhodně doporučujeme budovat, z dlouhodobého pohledu se vám to vyplatí. Nechte si zpracovat analýzu klíčových slov a následně provést onpage optimalizaci. Obojí dohromady stojí od 3.000 Kč výše od velikosti e-shopu. Vytvářejte články na váš blog publikujte reklamní díla zmíněné v předchozím nadpisu. Levného specialistu můžete najít například na Easytask.cz či Webtrh.cz.
Další možnosti
Videa, reklamní letáky, rozdávání vizitek či další činnosti mimo síť mohou zvednout povědomí o vašem e-shopu a získat vám objednávky. Ale rozhodně nejsou pro každého, využijte jich jen v případě, kdy se to k vašemu podnikání hodí.
Efektivní strategie pro malý e-shop
Řekněme, že provozujete e-shop s detektory CO a vyhradíte měsíčně 5.000 Kč na propagaci. První 3 měsíce mohou vypadat takto:
- Spuštění AdWords a rozpočtem 2.000 Kč + 1.000 Kč bonus, onpage optimalizace webu v ceně 3.000 Kč.
- AdWords rozpočet 3.000 Kč, tvorba blogu, publikování PR článků za 2.000 Kč
- AdWords rozpočet 3.000 Kč, PR články 1.000 Kč, Sklik 1.000 Kč
Pamatujte, že v online marketingu vždy záleží na efektivitě investic. Můžete prodávat i s málem, být v zisku a postupně investice do reklamy navyšovat. Nebo můžete na začátku udělat vyšší investici třeba 25.000 Kč měsíčně, ale pak si dobře pohlídejte, kam peníze půjdou a jaká bude jejich návratnost.
V příštím článku se na analytiku podíváme podrobněji a vrátíme se ještě krátce k SEO.
Další díly seriálu