EET: 5. díl – Jak je to s evidencí dobírky?
Jak správně evidovat dobírky v EET
Ještě na konci loňského roku se úřad přikláněl k variantě, že obchodníci nebudou muset dobírky evidovat, neboť zboží nepředává obchodník, nýbrž dopravce. Ten zároveň za zboží přijímá platbu od zákazníka. Nyní zveřejnila Finanční správa podrobnou metodiku, v níž se ukázalo, že je to celé trochu složitější. Dobírku je někdy nutné evidovat, jindy zase ne. Abyste zjistili, jak jste na tom vy sami, je zapotřebí naučit se rozlišovat jednotlivé způsoby, jakými vás může zastupovat dovozce, jenž pro váš obchod doručuje zboží.
Klasická dobírka s EET i bez něj
Prvním a nejběžnějším způsobem zastoupení (například v případě eshopů se spotřebním zbožím) je tzv. prostředník. Znamená to, že dopravce nevystupuje v pozici zástupce prodejce, ale pouze zajišťuje předání zboží a výběr peněz, které následně obchodníkovi předá. Pod tento model vztahu mezi obchodníkem a dopravcem spadá většina nejčastěji využívaných doručovacích služeb u nás. Týká se například České pošty, dále pak dopravců DPD, PPL, Toptrans nebo Messenger, ale také Uloženek a Zásilkoven.
Zda budete muset zboží doručené prostředníkem evidovat, nebo ne, závisí na způsobu předání tržby obchodníkovi. Pokud prostředník převede cenu dobírky na účet obchodníka, není potřeba tržbu elektronicky evidovat. Jiná situace nastává při předání peněz v hotovosti. V takovém případě máte povinnost tržbu zaevidovat, a to nejpozději ve chvíli, kdy vám částku prostředník předává.
Jak je to s DIČ?
Kromě aktu samotné evidence si u různých způsobů dobírek musíte ohlídat také správné údaje na účtence. Pokud využíváte služeb prostředníka, stačí postupovat jako obvykle – na účtence uvedete svoje DIČ do položky „DIČ poplatníka“, dále číslo vaší provozovny a účtenku nakonec podepíšete vlastním certifikátem.
Prodloužená ruka evidence
Pokud dopravce nevystupuje pouze v roli prostředníka, jedná ve vašem zastoupení. To může být přímé i nepřímé. Přímé zastoupení vzniká na základě mandátní či podobné smlouvy, která pověřuje mandatáře, v tomto případě dovozce dobírky, přímým zastoupením vaší firmy. Zde je EET povinné. Tržbu máte možnost zaevidovat ještě před expedicí zboží nebo evidencí zaúkolovat dopravce, kterého opatříte potřebným systémem s autentizačními údaji a certifikátem. Podoba účtenky se v tomto případě – stejně jako v případě služeb prostředníka – nebude měnit. Jelikož dopravce přímo zastupuje vaši firmu, bude elektronická účtenka obsahovat vaše DIČ a údaje o vaší provozovně.
TIP
Mějte na paměti, že v případě přímého zastoupení je nutné tržbu evidovat nejpozději ve chvíli, kdy zákazník zaplatí za zboží dopravci. Tržbu nelze evidovat třeba až poté, co se dopravce vrátí do prodejny! Na druhou stranu je možné evidovat i před expedicí zboží, např. již po dokončení objednávky.
Nepřímo a bez starostí
V případě nepřímého zastoupení, které vzniká nejčastěji na základě komisionářské smlouvy, přebírá povinnost zaevidovat tržbu dopravce. Musí pak postupovat podobně jako vy v případě přímého zastoupení. To už ale není vaše starost. Roli zde nehraje ani způsob, jakým vám dopravce tržby proplácí. U dopravy skrze nepřímé zastoupení jen počítejte s tím, že vaši zákazníci obdrží účtenku nikoli s vašimi údaji, ale s DIČ a číslem provozovny dopravce, který ji vystavil.
Bližší informace k tržbám přijatým prostřednictvím dopravců naleznete na informačním webu Finanční správy.
Chcete vědět, jak je to s evidencí platby kartou? Dozvíte se v dalším díle EET: EET a platby kartou
Zajímají vás další praktické informace o EET?