EET: 4. díl – Stačí jedna účtenka? Jak kdy!
Daňový doklad a účtenka EET
Pokud jste plátci DPH a vaším zákazníkem je jakákoliv právnická osoba nebo fyzická osoba, která je rovněž plátcem, máte povinnost mu vystavit daňový doklad. Podrobnosti asi nemusíme vysvětlovat. Jak ale situaci změní elektronická evidence tržeb? Jistě vás potěší, když prozradíme: Nijak zásadně!
Mění se technika, ne metoda
Situace je v tomto ohledu naštěstí jednodušší, než se může na první pohled zdát. Pokud jste vystavovali doklady správně před zavedením EET, neměli byste mít problémy ani po něm. Praxe totiž zůstane stejná. Pokud vás zákazník požádá o daňový doklad, máte možnost mu ho buď vytisknout samostatně vedle EET účtenky, nebo oba dokumenty vytisknout jako jeden doklad. V tom případě stačí do šablony daňového dokladu doplnit povinné údaje o elektronické evidenci (viz předchozí díl seriálu).
Víte, že…
Je možné, že vaše pokladní aplikace neumožňuje vytvoření běžného daňového dokladu. Do mnoha z nich totiž nelze zadat údaje o kupujícím. Umí vystavit pouze jenom zjednodušený daňový doklad, který lze použít při nákupu do 10 000 Kč.
Pokud se jedná o zboží nebo služby nad 10 000 Kč, je nutné připravit běžný daňový doklad. Ten na rozdíl od zjednodušeného obsahuje výše zmíněné údaje o kupujícím a informace o DPH. Máte-li pokladnu umožňující vystavit jen zjednodušenou verzi, připravte daňový doklad jako samostatný dokument např. pomocí účetního softwaru nebo excelovské tabulky. S vystavením daňového dokladu Vám pomůže např. pokladní aplikace JZShop, kterou najdete přímo v administraci Vašeho eshopu.
Nezapomeňte na spotřebitele!
Dalším dokladem, který je třeba mimo EET účtenku zákazníkovi připravit, je doklad o zakoupení. Zákon o ochraně spotřebitele letos slaví čtvrtstoletí od zavedení. I dnes ale hovoří jasně o tom, že zákazník má právo požádat o vystavení dokladu o zakoupení výrobku nebo služby – prodejce pak má povinnost takový doklad vystavit.
Česká obchodní inspekce navíc nedávno upozornila na to, že vystavování dokladu o zakoupení bude nadále kontrolovat. Také zdůraznila, že součástí tohoto dokladu je na rozdíl od EET účtenky i to, zda má zboží zkrácenou záruční lhůtu, případně zda prodejce kupujícího seznámil s vadami nebo nedostatky. Setkají se s ním tedy nejčastěji obchodníci s použitým zbožím.
Jak hovoří zákon?
„Na žádost spotřebitele je prodávající povinen vydat doklad o zakoupení výrobku nebo o poskytnutí služby s uvedením data prodeje výrobku nebo poskytnutí služby, o jaký výrobek nebo o jakou službu se jedná a za jakou cenu byl výrobek prodán nebo služba poskytnuta, spolu s identifikačními údaji prodávajícího obsahujícími jméno a příjmení nebo název nebo obchodní firmu, případně název prodávajícího, jeho identifikační číslo osoby, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.“
Víte, jak je to s evidencí dobírky? Vše se dozvíte v následujícím dílu seriálu EET: 5. díl - Jak je to s evidencí dobírky?
Zajímají vás další praktické informace o EET?