EET: 2. díl – Co všechno musí eshop evidovat?
Jaké platby musí každý eshop evidovat?
Pravidla elektronické evidence pro eshopy provází už od chvíle, kdy byl přijat zákon o EET, řada nejasností. Důvodem je samotný princip jejich podnikání – tedy prodej po internetu. Eshopy nabízejí většinou hned několik druhů plateb. Většinu z nich nepřijímají v hotovosti a často ani přímo od zákazníka, nýbrž od doručovatele. Naštěstí v zákoně najdeme několik výjimek, které majitelům eshopů práci s elektronickou evidencí ulehčují. Jak správně postupovat při vystavování účtenek u různých způsobů plateb?
TIP
Řešíte zatím jen to, jak vůbec zprovoznit EET pro vaše podnikání? Jak si zažádat o přístupy do EET se dočtete v 1. díle miniseriálu o EET.
Jak evidovat tržby při nákupu online?
Nejjednodušší způsob evidence nastává v případě, že si zákazník vyzvedne zboží na prodejně a rovnou ho zde zaplatí. Nezáleží přitom, zda platí hotově, kartou nebo například šekem. Platbu stačí přijmout do pokladního systému a zákazníkovi vydat účtenku, kterou vám EET pokladna automaticky vygeneruje.
Bez hotovosti – bez EET
Jednou z výše zmíněných výjimek z EET je bezhotovostní platba. Při převodu částky na bankovní účet firmy je elektronická evidence nepovinná. Úřad v případě kontroly může snadno dohledat potřebná data na výpisech z banky.
Víte že..
Mezi bezhotovostní platby, které nespadají do EET, patří také předvyplněné příkazy k úhradě.
Osvobozená dobírka
Stejná situace nastává v případě, že si zákazník objedná zboží na dobírku. Platbu přijímá doručovací služba, která ji následně přeposílá odesílateli zboží. Transakce tedy neprobíhá přímo mezi prodejcem a zákazníkem, tudíž není nutné platbu elektronicky evidovat.
Otazníky u platby kartou (doplněno)
Nejsložitější je situace při online platbě. Zákazník sice zaplatí hned po výběru zboží a dokončení objednávky, obchodník však nemusí platbu hned přijmout nebo vůbec vědět, že už došlo k odepsání peněz z účtu zákazníka. Zákon přesto v tomto případě rozhodl, že online platby kartou evidenci podléhají.
O řešení tohoto technického problému se nyní mezi podnikateli a úřadem bděle diskutuje. Nicméně podle aktuálních informací Finanční správy bude zapotřebí platbu evidovat a účtenku vystavit nejpozději ve chvíli, kdy se obchodník dozví, že platba nakupujícího odešla na jeho účet. Nelze tedy tržbu zaevidovat až ve chvíli, kdy obchodu přijdou peníze na účet. Chcete-li se seznámit s podmínkami podrobně a nebojíte se právničiny, podívejte se na oficiální informace Finanční správy.
TIP
V případě online platby máte dle zákona možnost evidovat tržbu ještě předtím, než získáte informaci o převodu peněz – například už při přijetí objednávky. Ne vždy je to ale v závislosti na povaze vašeho podnikání žádoucí.
Ústavní soud ČR rozhodl, že od 1.3.2018 platba kartou online či platebním terminálem nepodléhá elektronické evidenci tržeb. Zdá se, že eshopy nakonec svůj boj vyhráli. Bohužel s ročním zpožděním.
Víte, co je potřeba uvádět na účtence EET? Dozvíte se v následujícím článku EET: 3. díl – Co musí obsahovat EET účtenka?
Zajímají vás další praktické informace o EET?