Získejte kvalitní klíčová slova, aniž byste museli utratit jedinou korunu
Výzkum a analýza klíčových slov mohou být poměrně nákladné, jelikož ceny k tomu určených profesionálních nástrojů, jako jsou například Moz, Ahrefs nebo SEMrush, začínají přibližně na 2000 Kč měsíčně. Pokud však potřebujete pouze najít nejvhodnější klíčová slova pro váš e-shop, tyto drahé programy nebudete potřebovat. K dispozici je totiž spousta bezplatných alternativ, které můžete použít k provádění výzkumu a analýz klíčových slov, aniž byste museli utratit jedinou korunu.
Jak provádět průzkum klíčových slov zdarma
Výchozím bodem pro SEO copywriting je výzkum klíčových slov. Pokud najdete správná klíčová slova a zapracujete je do popisu vašich produktů, získají jednotlivé stránky vašeho e-shopu možnost zobrazovat v organickém vyhledávání na vysokých pozicích na slova, která vaši zákazníci skutečně hledají.
Provádějte průzkum klíčových slov konkurence
Skvělým výchozím bodem pro provádění průzkumu klíčových slov je zjištění, na jaká klíčová slova cílí a umisťují se vaši konkurenti. Jednou z možností, jak toho dosáhnout, je Plánovač klíčových slov v Google Ads. V tomto bezplatném nástroji můžete zadat webovou adresu konkurence, načež vám systém vygeneruje seznam vhodných klíčových slov, spolu s důležitými údaji, jako je hledanost a konkurenčnost.
Dalším skvělým nástrojem pro analýzu konkurenčních stánek je bezplatná služba Ubersuggest, kde po zadání domény získáte přehlednou analýzu klíčových slov, jejich hledanosti i průměrného umístění ve vyhledávání Google. Z českých služeb můžete využít například bezplatné nástroje Collabim a Marketing Miner, které vám kromě klíčových slov vašich konkurentů ukážou i spoustu dalších užitečných informací. Výhodou nástroje Collabim je zobrazení nejhledanších výrazů přímo v administraci e-shopu.
Víze že..
Jak dělat SEO v systému JZshop jsme se věnovali v článku Jak na SEO v JZshop.
Získejte návrhy klíčových slov s "dlouhým ocasem"
Bezplatné plánovače klíčových slov od Google Ads a Sklik, stejně jako další výše zmíněné nástroje, můžete využít i k nalezení klíčových slov, na které vaše konkurence možná zatím necílí. Tato klíčová slova jsou většinou mnohem méně konkurenční, takže máte daleko větší šanci, že se s jejich pomocí umístíte na předních příčkách vyhledávání. Jedná se často o takzvaná "klíčová slova s dlouhým ocasem" neboli anglicky longtail keywords. Jedná se o víceslovné výrazy, které nejsou tak konkurenční, takže je snazší se s nimi probojovat na přední místa.
Mají sice mnohem menší počet vyhledávání, ale na druhou stranu mají mnohem větší míru konverze. Lidé, kteří tyto výrazy hledají, již většinou dobře vědí, co chtějí a jsou připraveni za to utratit peníze.
Jak na to? Stačí zadat do některého z nástrojů obecné klíčové slovo, například "běžecká obuv" a plánovač vám nalezne klíčová slova, která s ním souvisí, například:
"asics dámské běžecké boty", "nejlepší běžecké boty na silnici", "běžecké boty adidas pánské", " běžecké boty adidas sleva" a několik stovek dalších. U každého z nich jsou samozřejmě údaje o hledanosti a konkurenčnosti.
Použijte data z vyhledávání na webu k odhalení toho, co se lidé snaží najít
Pokud má váš e-shop vlastní vyhledávací funkci, můžete pomocí údajů z Google Analytics zjistit, jaká témata lidé na vašem webu hledají. Přesněji řečeno, můžete objevit klíčová slova, která lidé hledají, ale která jste dosud nepokryli. Stačí přejít na Google Analytics, otevřít záložku „Chování“, rozbalit „Vyhledávání na webu“ a kliknout na „Vyhledávací dotazy“.
Google Analytics vytvoří seznam všech klíčových slov, která lidé zadali do vyhledávacího okénka vašeho webu. Zkontrolujte tento seznam, vyhledejte klíčová slova, která nejsou ve vašem e-shopu dosud obsažena, a zapracujte je do popisu vašich produktů či dalších textů na vašem webu.
Jak analyzovat klíčová slova
Po použití výše uvedených postupů byste měli mít dlouhý seznam, obsahující stovky či tisíce klíčových slov. Je ovšem jasné že všechna zařadit do vašeho obsahu nemůžete. Chcete-li najít nejlepší klíčová slova, na která se vám vyplatí cílit, musíte analyzovat každé klíčové slovo ve vašem seznamu, abyste zjistili, jestli se vám eho použití vyplatí. Při analýze musíme vzít do úvahy následující aspekty: relevanci, konkurenčnost, objem vyhledávání a záměr vyhledávání. Zde je několik otázek, které si musíte položit, abyste se ujistili, že na svém e-shopu cílíte na správná klíčová slova.
Je klíčové slovo relevantní?
Při výzkumu klíčových slov získáte i spoustu takových, které s vaším sortimentem souvisí pouze okrajově či vůbec. Pokud prodáváte výše zmíněné běžecké boty, pravděpodobně budete mít v seznamu i výrazy týkající se běžeckých tras, atletických rekordů, nebo typů bot, které neprodáváte. Tato klíčová slova proto vyřaďte, je zbytečné lákat návštěvníky na něco, co jim nedokážete nabídnout.
Jak je klíčové slovo konkurenční?
Další věc, kterou je třeba vzít v úvahu, je konkurenčnost zvoleného klíčového slova. Pokud je na určité klíčové slovo první stránka výsledků vyhledávání v Seznamu a Google obsazena giganty, jako je Alza či Mall, může být pro vás velice obtížné jim konkurovat.
Jaký má klíčové slovo objem vyhledávání?
Když zkoumáte klíčová slova, jednou z prvních informací, na které se pravděpodobně podíváte, je objem vyhledávání. Pokud je klíčové slovo hodně vyhledáváno, přivede vám více návštěvníků. Ovšem není to tak jednoduché. Na slova s nejvyšší hledaností cílí každý, jsou proto vysoce konkurenční a umístění mezi prvními deseti výsledky může být nad vaše síly. Najděte si raději pro začátek jednodušší výrazy, které však vaše publikum stále zajímají. Jde právě o výše zmíněné longtail keywords, víceslovné, přesně zacílené dotazy, kde konkurence není tak vysoká a nižší objem vyhledávání je vyvážen lepším konverzním poměrem.
Má klíčové slovo "nákupní záměr"?
Lidé vyhledávají na internetu z různých důvodů a očekávají různé výsledky. Člověk, který hledá běžecké boty, nemusí být motivován touhou si je koupit. Měli byste proto vaše klíčová slova analyzovat i z tohoto pohledu. Vaším cílem by měla být optimalizace webu na klíčová slova, která obsahují výrazy přímo související s nákupem. Mohou to být například slova jako koupit, cena, sleva a podobně.
Optimalizujte váš e-hop pomocí získaných klíčových slov
Pečlivou analýzou budete moci vybrat několik hlavních a vedlejších klíčových slov, které vám umožní umístit se ve výsledcích vyhledávání Google a Seznamu na taková slovní spojení, která vašemu e-shopu zajistí nejen návštěvníky, ale hlavně příval nových zákazníků.