7 tipů jak s e-shopem zvládnout krizi
Jak zvládat provoz e-shopu v době koronavirové krize
Současná epidemie koronaviru se odráží i na ekonomické situaci mnoha firem. Přestože by se mohlo zdát, že e-shopy nebudou tak poškozeny jako klasický průmysl a služby, nadcházející ekonomická krize pravděpodobně dopadne s nebývalou tvrdostí i na ně. Na jednu stranu se lidé snaží více nakupovat online, na stranu druhou, s tím jak před mnoha lidmi vyvstává nejistota a strach z budoucnosti, snižuje se i jejich ochota utrácet, což se začíná projevovat i na klesajících tržbách e-shopů. Co si v této nelehké době počít?
1. Neházejte flintu do žita
V současné situaci je nejhorší variantou nedělat nic. Mnoho majitelů e-shopů dramaticky snižuje objem peněz investovaných do PPC reklamy a marketingu obecně, nebo své aktivity na tomto poli zcela zastavuje, jelikož netuší, jak se budou trhy vyvíjet v nejbližší budoucnosti. Na jednu stranu je to pochopitelná reakce, ale na druhou stranu tak možná dobrovolně přenechávají své těžce vydobyté místo na trhu své dravější konkurenci. Každá krize totiž jednou skončí, a ti, kteří budou na tento okamžik nejlépe připraveni, se mohou stát novými leadery trhu. Vaše budoucí ekonomická situace tak závisí na tom, co děláte již nyní.
2. Nepřestávejte investovat do SEO
Koronavirus zde nebude věčně. Přestože může dočasně poklesnout poptávka po určitých typech zboží, vaši zákazníci i vaše firma zde budou pořád. Pravděpodobně jste v minulosti investovali nemalé prostředky do SEO, e-mailingu, sociálních sítí a dalších aktivit, které zvyšují zapojení publika a udržují váš e-shop v povědomí veřejnosti. Tyto aktivity byste se měli snažit udržet v chodu stůj co stůj. Možná vaše tržby dočasně poklesnou, ale dobré vztahy s vaším publikem vám pomohou opět se zvednout na nohy. Rozpočet na SEO a publikování obsahu na sociálních sítích byste proto neměli pokud možno snižovat. Investice do SEO je totiž investicí do budoucnosti. Kvalitní obsah a odkazy z autoritativních stránek vám pomohou udržet váš e-shop na prvních místech vyhledávání.
3. Pomáhejte komunitě, pomůžete i sobě
Zákazníci ocení, pokud váš e-shop bude v současné době nezištně pomáhat potřebným, například mimořádnými slevami nebo dárky. Zlepšíte tak nejen vnímání vaší značky, ale můžete i podpořit upadající tržby. V případě že nyní o některé typy zboží klesá zájem, zkuste podpořit jejich prodej pomocí slev, nebo přidávejte k nákupu dárek, který v současné době zákazníkům pomůže. Například roušku, lahvičku desinfekce, či e-book s informacemi, jak se před virovou nákazou chránit.
4. Udělejte si revizi vašich PPC aktivit
Možná někde propagujete výdejní místo nebo máte i kamennou prodejnu, která je díky pandemii COVID 19 momentálně zavřená. Možná prodáváte některé produkty, o které v současné situaci není zájem. Podobné typy propagace pozastavte, protože vás stojí zbytečné peníze. Namísto toho byste měli posílit kampaně zaměřené na zvyšování povědomí o značce. Některé typy produktů však mohou být naopak mnohem žádanější než dřív. Těmto propagacím byste měli přidělit větší část reklamního rozpočtu.
5. Zrevidujte seznam vylučujících klíčových slov
Vzhledem k tomu, že současná koronavirová krize má velký dopad na chování zákazníků a tím i na způsob, co a jak na internetu hledají, může se stát, že se vaše PPC reklamy budou zobrazovat na nové vyhledávací dotazy. Tyto dotazy však nutně nemusí ideálně konvertovat. V současné situaci je obzvláště důležité moudře přidělovat rozpočet na reklamu jednotlivým kampaním a neplýtvat penězi tam, kde to není nutné. Zkontrolujte si přehledy vyhledávacích dotazů a nezapomeňte do seznamu vylučujících klíčových slov přidat nekonvertující výrazy. Vezměte také v úvahu, že lidé častěji zůstávají doma a mohou proto častěji používat svůj počítač než svůj mobilní telefon. Nezapomeňte to zahrnout do své PPC strategie a optimalizujte přidělování rozpočtu podle používaných zařízení.
6. Pozor na automatické nabízení cen
Automatizované nabízení cen používá inteligentní algoritmy k optimalizaci nabídek. To co před vypuknutím krize fungovalo dobře, však v současnosti fungovat nemusí. Algoritmus se totiž učil z „normální“ situace, nikoli ze situace, která panuje nyní. Může tak dospět k nesprávným rozhodnutím, které by mohly poškodit výkon vaší PPC kampaně. Abyste se vyhnuli problémům, nastavte v kampaních přísné rozpočtové limity, nebo zvažte dočasný přechod na ruční nabízení cen za proklik.
7. Udržujte své zákazníky v obraze
V této době neustálých změn a nejistoty je více než kdy jindy důležité udržovat informace o vaší firmě aktuální. Měli byste proto své zákazníky seznámit s opatřeními, která jste přijali v důsledku pandemie COVID 19. I v případě, že se na rozsahu vámi poskytovaných služeb nic nemění, měli byste na webu uveřejnit informace, jaká opatření váš e-shop přijal proti šíření této nemoci, například jak řešíte bezpečnost a ochranu vašich zaměstnanců a podobně. Pokud může nastat zpoždění v doručování zásilek, upozorněte na tuto skutečnost zákazníky předem.
Závěrem
Současná situace, která v moderní historii nemá obdoby, klade před majitele e-shopů mnoho výzev. Narušení dodavatelsko-odběratelských řetězců, pokles zájmu o některé zboží i možný pokles koupěschopnosti zákazníků jsou pro mnohé majitele e-shopů zdrojem vážných obav. Pokud se však nebudete vzdávat a nepřestanete se snažit udržet svůj e-shop v povědomí zákazníků, můžete z této krize vyjít silnější, než kdy předtím.