7 způsobů jak zlepšit SEO začínajícího e-shopu
Pamatujete si ještě na dobu, když jste museli jít do obchodu, pokud jste si chtěli něco koupit? Ta doba je zdá se minulostí. V posledních letech stále stoupá počet lidí, kteří nakupují v e-shopech. Vede je k tomu větší pohodlí, lepší ceny a rozsáhlejší sortiment, kterému kamenné obchody nedokážou konkurovat. Pro majitele e-shopů je to na jednu stranu dobrá zpráva, jelikož to znamená více potenciálních zákazníků, ovšem na druhou stranu to znamená více silných konkurentů, s tím jak zavedené obchodní řetězce stále více přesunují své aktivity na internet.
Pokud jako majitel e-shopu chcete v této konkurenci obstát, musíte se zaměřit na SEO vašeho e-shopu. Přestože boj proti gigantům jako je Alza se může zdát beznadějný, chytře provedené SEO vám nabízí šanci v tomto nerovném boji uspět.
Lepší SEO pomůže vašemu e-shopu představit vaše produkty správným zákazníkům a pomůže jim učinit správné rozhodnutí. Zde je sedm oblastí, na které byste se měli v SEO zaměřit:
1. Získejte co nejvyšší pozice ve vyhledávání
Vyhledávání je nejdůležitější způsob, jakým potenciální zákazníci získávají informace o produktech. Přestože internetových vyhledávačů je celá řada, nejdůležitější z nich jsou pro majitele e-shopů Google a Seznam, kteří mají v ČR největší tržní podíl. Pokud chcete se svým e-shopem uspět, mělo by být vaším hlavním cílem získání co nejvyšších pozic na stránce s výsledky vyhledávání. Šanci získat z vyhledávače relevantní návštěvnost mají pouze ti na první stránce. Zatímco weby na první pozici první strany dosahují míru prokliku vyšší než 20 %, na dalších místech míra prokliku strmě klesá.
Víte že..
Nezáleží na tom, zda hledáte na počítači nebo mobilním zařízení, jakmile se váš e-shop dostane mimo první stranu, klesá míra prokliku pod 1,5 %.
2. Klíčová slova jsou důležitá
Být na první stránce Google je skvělé, ale pokud se zde váš web nezobrazuje na správná klíčová slova, nebude vám to moc platné. To znamená, že budete muset provést výzkum klíčových slov.
Umístit se na předních místech výsledků vyhledávání na některé hodně konkurenční klíčové slovo není jednoduché, jelikož se o totéž snaží všichni vaši konkurenti. Tato příliš obecná slova mají sice velkou hledanost, ale většinou bývají málo konkrétní, aby účinně zachytily vaše cílové publikum.
Pro začínající e-shop je mnohem výhodnější cílit na takzvaná "long tail" klíčová slova. Jde o několikaslovné výrazy, které mají mnohem nižší hledanost, ale které jsou zároveň mnohem méně konkurenční a dokážou přinést přesně cílenou návštěvnost.
Tip:
Pokud si nejste jisti, kde najít vhodné "long tail" výrazy, analyzujte údaje o klíčových slovech vašich konkurentů, abyste získali lepší představu.
3. Tvořte kvalitní obsah
Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak začít získávat návštěvnost na cílená klíčová slova, je vytvoření informačního blogu. Jakmile to uděláte, můžete zde publikovat články obsahující long tail výrazy získané pomocí průzkumu klíčových slov, a vytvářet témata, která aktivně zodpoví dotazy a vyřeší problémy vašich zákazníků.
Odpovídejte na otázky, které kupující kladou, ale nikdo jiný na ně neodpovídá. Tímto způsobem se váš blog stane autoritou v oboru, na který budou lidé sami odkazovat a zlepšovat tak jeho hodnocení vyhledávačích. Spolu s blogem bude získávat autoritu i připojený e-shop. Nejde však jen o SEO a zlepšení hodnocení vyhledávači. Míra konverze u webů s kvalitním obsahovým marketingem bývá až šestkrát vyšší.
Obsah láká vaše potenciální zákazníky, aby trávili více času na vašich stránkách, a dává vám příležitost přesvědčit je o kvalitě vašich produktů. Pomozte potenciálním zákazníkům poznat vaše produkty tím, že jim poskytnete relevantní a konzistentní obsah blogu. Součástí blogu mohou být různé návody, ale i obrázky či videa, která přitáhnou pozornost návštěvníků.
4. Zvolte správnou architekturu webu
Pokud bude mít vaše stránka zmatenou a složitou navigaci, budou mít návštěvníci problém se v ní vyznat a najít informace které hledají. Jejich uživatelský zážitek nebude perfektní a mohou odejít frustrováni, aniž by našli to, kvůli čemu přišli. A to rozhodně nechcete. Váš web by proto měl dodržovat určitou informační hierarchii, kde nejdůležitější obsah by měl být ideálně na vstupní stránce, a všechny ostatní informace by měly být dostupné na co nejmenší počet kliknutí.
Přehledné a intuitivní informační architektury dosáhnete pomocí interních odkazů, které propojí jednotlivé části vašeho webu. Správná struktura kategorií, podkategorií a produktových stránek usnadní návštěvníkovi nalezení konkrétního produktu, sdílení vašeho obsahu a indexování stránky robotům vyhledávačů.
Webové stránky by neměly mít navigaci hlubší než tři úrovně. To platí jak pro e-shop, tak i pro váš blog. Pokud musí návštěvník příliš klikat, aby se někam dostal, většinou ztratí zájem a odejde. Při navrhování a tvorbě webu proto mějte na paměti jednoduchost. S tím také souvisí udržování jednoduché struktury URL adres. Vždy je lepší mít adresu ve tvaru www.domena.cz/jmeno_produktu, než www.domena.cz/kategorie/podkategorie/dalsi_podkategorie/jmeno_produktu
5. Vybudujte si autoritu
Zpětné odkazy jsou základem každého webu a jsou jedním z nejdůležitějších signálů, pomocí kterých Google hodnotí kvalitu stránky. U zpětných odkazů nezáleží ani tak na počtu, jako spíše na kvalitě. Odkazy ze stránek, které jsou samy dobře hodnoceny vyhledávači, mají mnohem větší váhu než odkazy ze stránek, které nikdo nenavštěvuje. Hodnota odkazu je také přímo úměrná hodnotě, jakou má odkaz pro návštěvníky zdrojového webu.
Například odkaz umístěný v článku o rybářských prutech, umístěný na webu zabývajícím se rybařením a vedoucí na stránku s prodejem rybářských potřeb bude mít mnohem větší váhu, než odkaz na stejnou stránku, vedoucí někde z patičky webu o cyklistice.
6. Přepněte stránky na HTTPS
Již v roce 2014 Google oznámil, že používá HTTPS jako hodnotící signál. To znamená, že pokud vaše stránka není zabezpečena platným certifikátem SSL, budete ve výsledcích Google penalizováni. Prohlížeč Chrome navíc označuje stránky bez certifikátu SSL jako nezabezpečené, což u zákazníků nebudí dvakrát důvěru a mohlo by razantně snížit míru konverze.
Většina kvalitních hostingů dnes nabízí SSL certifikát Let's Encrypt, který poskytuje šifrování zdarma. Vašemu přechodu na protokol HTTPS tak nic nebrání.
7. Zrychlete své stránky na maximum
Rychlost načítáni stránky je jednou z nejdůležitějších SEO metrik, která rozhoduje o umístění ve výsledcích vyhledávání.
Pokud je rychlost načítání stránky příliš pomalá, potenciální zákazníci opustí váš web dříve, než uvidí vaše produkty. Proč to riskovat? Otestujte rychlost vašeho e-shopu pomocí bezplatné aplikace Google nazvané Pagespeed Insights, která vám ukáže jak na tom váš e-shop je, a poradí jak rychlost načítání zlepšit. Rychlejší načítání znamená víc návštěvníků, lečí umístění ve vyhledávačích a vyšší tržby.
Bez kvalitního SEO se neobejdete
Úsilí, které vynakládáte na vylepšení SEO vašeho elektronického obchodu, se vám mnohonásobně vrátí na vyšší návštěvnosti, lepším konverzním poměru a tím pádem i vyšším zisku. Pokud vaši konkurenti dosahují vyšších pozic ve vyhledávání, je to proto, že věnují více úsilí těmto výše zmíněným sedmi taktikám. Velcí hráči na poli online obchodování vám to rozhodně neusnadní. Pokud si chcete se svým e-shopem ukousnout kus koláče, musíte věnovat čas a úsilí zlepšování vašeho SEO.
Pokud věnujete čas a energii zkoumání klíčových slov, produkci poutavého a užitečného obsahu a optimalizaci svých stránek z hlediska funkčnosti, dáte svým zákazníkům důvod, proč se stále vracet.