6 tipů jak pracovat s porovnávači zboží
Jedním z hlavních zdrojů návštěvnosti Vašeho e-shopu jsou právě porovnávače zboží. Lidé zde porovnávají parametry a ceny produktů každý den a snaží se vybrat ten nejlepší e-shop, kde nakoupí. Zbožové katalogy se těší stále větší oblibě a majitelé e-shopů tento trend vnímají a jejich počet stále roste. Jak tedy bojovat s konkurencí a vyhnout se častým chybám?
Spárujte produkty, budou viditelnější
Porovnávače zboží jsou založeny na porovnání cen stejných produktů různých e-shopů. Pokud budou Vaše produkty spárovány, bude Váš e-shop zobrazen v přehledu cen daného produktu. Nespárované produkty jsou zobrazeny pouze ve fulltextovém vyhledávání, na které se málokdo dostane. Ke spárování produktů je nutná aktivní CPC kampaň a také správně označené a pojmenované produkty.
- krokem spárování je zařazení kategorií e-shop do stromu kategorií daného katalogu. Pak roste šance na správné spárování.
- krokem je správné označení produktu. Zadávejte EAN kódy a tagy <PRODUCT> a <PRODUCTNAME> přesně dle názvů produktů z katalogů.
Nebojujte cenou, nabídněte lepší služby
Nesnažte se bojovat s konkurencí cenou, nevyplatí se Vám to. Zákazníci, kteří hledají nejlevnější zboží jsou dosti promiskuitní. Příště nakoupí tam, kde to bude v dané chvíli nejlevnější. Takovíto zákazníci jsou obvykle problémoví, neradi chválí, zato si rádi stěžují, očekávají neustálou komunikaci a zboží do druhého dne. Zaměřte se naopak na zákazníky, kteří se k Vám budou vracet ne kvůli tomu, že to mýdlo máte o 5 Kč levnější než konkurence, ale kvůli kvalitám Vašeho e-shopu, kvůli Vašemu přístupu a službám, které nabízíte. A proč že o takovéto zákazníky nechcete usilovat? Protože získat nového zákazníka je mnohem nákladnější, než si udržet toho stávajícího. Tak proč investovat do někoho, kdo se na e-shop už nikdy nevrátí.
Komunikujte se zákazníky a budujte důvěryhodnost
Zákazníci ocení, když s nimi prodejce komunikuje. Využívejte všech dostupných kanálů pro komunikaci a snažte se zákazníkům poradit nejen před nákupem, ale také po nákupu zboží. Rychle reagujte na dotazy či reklamaci, ujistěte se, že zboží dorazilo v pořádku a že je zákazník s výběrem spokojený. Na tuto komunikaci lépe naváže automatický email od Heuréky s žádostí o hodnocení e-shopu a zákazníka motivuje k sepsání pochvalné recenze.
Vždy reagujte na recenze z Heuréky. Za pochvalné poděkujte a na stížnosti reagujte omluvou s nabídkou řešení problému. Nevyplácí se mlčet a negativní recenze neřešit.
Komunikovat se zákazníky můžete na Heuréce nejen skrze hodnocení, ale také v poradně. Heuréka nabízí možnost být “patronem” kategorie a odpovídat na dotazy k produktu. Pokud na dotazy budete reagovat rychle a ke spokojenosti zákazníka, váhající zákazník snadno získá sympatie právě Vašeho e-shopu a nakoupí u Vás.
Odesílejte jen pravdivá data
Nelžete zákazníkům. Do porovnávačů neposílejte dostupnost skladem, pokud zboží skladem není. Nejen že si můžete vysloužit penalizace ze stran porovnávačů, ale snižujete důvěryhodnost zákazníků. Nevsázejte na to, že zákazník nakoupí něco jiného, když už se na e-shop dostane. To stejné platí o ceně dopravy. Snažte se vždy zobrazovat skutečnou cenu dopravy přímo u produktu, pokud máte dopravu zdarma, zobrazte ji. Při výběru e-shopu je cena dopravy jedním z hlavních faktorů.
Zaměřte se na správný bidding a sledujte ziskovost
Vyhledávače zboží, stejně jako CPC systémy, pracují na principu aukce. Každý nastaví maximální cenu za proklik a e-shop s nejvyšší nabídkou nutné k překročení té druhé v pořadí vyhrává a zobrazí se nad ni. Neznamená to tedy, že zaplatíte maximální uvedenou částku za proklik, ale jen vyšší než je druhá v pořadí. Pokud Vaše maximální nabídka je 10 Kč a konkurence má pouze 5 Kč, pro přeskočení Vám bude stačit např. 6 Kč.
Nejčastější chybou začínajících e-shopů je nadhodnocená strategie biddingu bez ohledu na ziskovost a marže produktů. Biddingovou strategii je nutné stále optimalizovat a sledovat.
Víte, kolik přijde na produkt návštěvníků a kolik z nich si produkt zakoupí? Víte, jakou máte marži na produktu? Pokud na jednu objednávku potřebujete v průměru 100 návštěv a marže na Vašem produktu je 200 Kč, již při 2 Kč/proklik jste na 0. Proč prodávat něco, na čem nemám žádný zisk?
V administraci zbožových porovnávačů máte možnost bidovat na danou kategorii nebo přímo konkrétní produkt. Cenu za proklik můžete posílat také přímo v XML feedu, kde maximální cenu za proklik nastavíte v administraci e-shopu.
Neplaťte za zboží, které není skladem
Posíláte do zbožových porovnávačů i produkty, které nejsou skladem? Proč ne. Ale proč za ně platit? Nevěřte tomu, že při příhodu na produkt, který není skladem, zákazník nakoupí něco jiného. Tyto produkty Vám jednoduše budou požírat kredit a nepřinesou žádný zisk. Vyjměte je z XML feedů nebo nastavte 0 cenu za proklik.