Mít či nemít magazín?
Magazíny a blogy e-shopů jsou často zanedbané a bez zajímavého obsahu, což je velká škoda. Tvořit vlastní magazín se totiž vyplatí!
Podívejte se na hlavní přínosy tvorby magazínu a naučte se nad jeho obsahem přemýšlet tak, aby se pro vás stal zdrojem zpětných odkazů, nových objednávek i důležité zpětné vazby ze strany zákazníků.
Linkbuilder tleská
Budování zpětných odkazů (linkbuilding) je základem propagace e-shopu a jeho optimalizace pro vyhledávače. Založit odkazovou strategii čistě na tom, že lidé budou dobrovolně odkazovat na váš obchod a jeho produkty, není dobrý nápad. Jedním z hlavních důvodů pro založení magazínu je tak generování obsahu, u kterého je výrazně větší pravděpodobnost sdílení. Když se vám podaří vydat čtivý článek, návštěvník ho určitě bude sdílet přátelům na Facebooku ochotněji.
Magazín vytváří prostor pro získávání odkazů nejen sdílením, ale také výměnou a navazováním spoluprací. Mít takový prostor a možnosti vám doporučí prakticky každý zkušený linkbuilder. Ostatně stačí se podívat na úspěšné a velké e-shopy. Většina z nich má alespoň podpůrný blog.
Vytváření podpůrných stránek a propagačních blogů je základní metodou linkbuildingu. Mezi ty další patří například výměna a nákup odkazů, aktivní účast v diskuzních fórech, komentování na sociálních sítích či registrace do katalogů.
Obsah nejen pro zákazníky
Tvořit magazín pouze s cílem získat nějaký ten odkaz nestačí. Články vám mohou přinést mnohem víc, když se naučíte přemýšlet správně nad tím, o čem a jak psát. Udělejte si alespoň základní analýzu klíčových slov a načrtněte si obsahovou strategii. Zkuste na stránkách magazínu nabídnout něco víc a soustřeďte se na zákazníky v různých fázích nákupního procesu. Co to v praxi znamená?
Jen velmi malé procento zákazníků je připraveno uskutečnit ihned nákup. Ba právě naopak, za jejich potřebou nejdříve stojí problém. Lidé hledají informace, vyhodnocují je a rozhodují se o koupi. Neřeší vždy jen to, co si mají vybrat. Výzvou pro váš magazín je tak zaujmout zákazníka (případně i náhodného návštěvníka) v každé této fázi. Prodej by neměl být na prvním místě. Magazín se může stát pomocníkem, zábavným čtením i uznávanou autoritou v oboru. A jaké typy obsahu publikovat? Inspirujte se následujícím seznamem:
- odborné články
- galerie
- recenze produktů
- návody
- rozhovory
- infografiky
- soutěže
- a další...
Obsahovou strategii si předem tvoříte také kvůli tomu, aby vám během krátké doby nedošly nápady. Častou výmluvou provozovatelů e-shopů je, že jim sortiment neumožňuje dlouhodobě psát něco nového a čtivého. Témata se podle nich vyčerpají. Rada v takovém případě zní jednoduše. Když máte e-shop například s obrazy, neznamená to, že musíte psát pouze o nich. Můžete se zaměřit na design interiérů a bydlení jako celek. Tím si zařídíte prakticky nekonečný příval nových témat a informací, které můžete čtenářům předat.
Víte že..
Mezi velmi oblíbený a virální formát článků patří tzv. listicle. Jedná se o článek obsahující seznam položek. V jeho nadpisu často najdeme číslovku. Příklad? 10 důvodů, proč psát magazín!
Kdy se to vyplatí?
Tvorba vlastního magazínu pochopitelně něco stojí. Náklady na kvalitní autory nejsou zanedbatelné, a proto se majitelé menších e-shopů nezřídka rozhodnou, že si na magazín budou psát sami a zdarma. To je pochopitelně iluze a častý důvod toho, proč magazíny zejí prázdnotou. Napsat článek stojí minimálně čas a jeho zveřejněním práce nekončí. Je vhodné ho podpořit na sociálních sítích, umístit ho do newsletteru a zkrátka se ho snažit propagovat. Pokud to s magazínem myslíte vážně, musíte mít tyto aktivity předem naplánovány.
Ptáte se, kde sehnat šikovné copywritery? Existuje řada portálů, kde se sdružuje velké množství psavců schopných napsat kvalitní článek za rozumnou cenu. Za všechny jmenujme například:
- copywriteri.cz
- easytask.cz
- webtrh.cz
- stovkomat.cz
Při hledání je předem vhodné uvést požadavky na to, jaké znalosti a schopnosti by autor měl mít. Ideální je nechat si vypracovat zdarma ukázkový text, případně požádat o návrhy vhodných témat. Čím více bude autor samostatný, tím jedině lépe.
Magazín se vyplatí za předpokladu, kdy pracujete cíleně s obsahem do té míry, abyste z něj získávali nové konverze. Content marketing neboli obsahový marketing je v dnešní době jednou z nejpopulárnějších forem marketingu na internetu. Váš obsah by měl publikum bavit, informovat, nebo klidně vzdělávat. V každém případě musí mít přidanou hodnotu, kterou lidé umí ocenit.
Chcete magazín i na Vašem e-shopu?
Rozhodli jste se, že chcete pro váš e-shop magazín? JZShop nabízí pro správu obsahu modul Magazín. Jeho aktivací získáte přehledný nástroj na tvorbu článků s možností strukturování mimo hlavní strukturu e-shopu s vlastními kategoriemi.
Budete-li dodržovat výše zmíněné přístupy k tvorbě magazínu, může se stát významným zdrojem návštěvnosti a objednávek pro váš e-shop. Sledujte, jaký obsah lidé čtou, snažte se pokrýt zajímavá témata, neváhejte články provázat s nabízeným sortimentem a buďte kreativní. Výsledky sice neuvidíte ihned, ale časem vás mile překvapí.