Jak vyzrát na SEO v roce 2023?
Každý majitel webové stránky se snaží získat na svůj web kvalitní návštěvnost z vyhledávačů, jako jsou Google či Seznam. Tito návštěvníci jsou totiž mnohem „hodnotnější“ – jelikož ve vyhledávači aktivně hledali konkrétní klíčové slovo, dá se předpokládat, že mají o produkt skutečný zájem. Návštěvnost z vyhledávačů proto častěji vede ke konverzi. Jelikož na prvních místech ve vyhledávání je většinou velká tlačenice, budete proto potřebovat SEO neboli optimalizaci pro vyhledávače, abyste se tam dostali a udrželi. SEO techniky, které k tomu můžete použít, se ovšem neustále vyvíjejí, s tím jak se vyvíjejí algoritmy vyhledávačů. Ty se totiž neustále snaží zlepšovat svůj hodnotící proces, aby svým uživatelům přinášely jen ty opravdu nejlepší odpovědi na jejich dotazy.
Každý, kdo se kdy o SEO alespoň trochu zajímal, pravděpodobně ví, že základem optimalizace pro vyhledávače je kvalitní obsah a hodnotné zpětné odkazy. Faktorů, podle kterých algoritmy vyhledávačů hodnotí váš web je ovšem mnohem více. Pojďme se tedy nyní podívat na některé pokročilé SEO techniky, které pomohou vaší stránce získat více zákazníků z vyhledávačů.
Optimalizace pro vybrané nebo doporučené úryvky
Doporučené úryvky se zobrazují ve výsledcích vyhledávání nahoře v Google SERP hned pod placenými reklamami a snaží se odpovědět na vyhledávací dotaz návštěvníka pomocí úryvku webového textu.
Google nabízí tři typy vybraných úryvků. Nejčastějším typem úryvku je "odstavec" (více než 80 %), mezi další typy patří "bodové seznamy", "číslované seznamy" a "tabulky".
Pro každou firmu je důležité, aby zajistila optimalizaci svých webových stránek pro featured snippets, protože se díky tomu budou její webové stránky budou zobrazovat nad všemi ostatními organickými výpisy. Nejjednodušší způsob, jak získat doporučený úryvek, je optimalizovat web tak, aby obsahoval co nejlepší odpověď na dotaz uživatele. Je například užitečné mít často na webu sekci „Často kladené otázky“ (FAQ) a poskytovat zde vyčerpávající odpovědi na jakékoli otázky, které může chtít vaše cílová skupina návštěvníků položit.
mohou pomoci také S vybranými úryvky vám pomohou také strukturovaná data. Jejich úlohou je usnadnit vyhledávačům pochopení obsahu vašich stránek, takže je přirozené předpokládat, že se tím zvýší i pravděpodobnost zobrazení úryvku ve vyhledávání Google.
Core web vitals – základní životní funkce webu
Jednou z největších změn v roce 2022 je přidání Core Web Vitals jako jednoho z nejdůležitějších SEO signálů. Jak bylo již psáno výše, jedinou prioritou Googlu je s každým dalším rokem zlepšovat uživatelský zážitek. Proto od majitelů stránek požaduje, aby návštěvníkům poskytovali obsah, který je relevantní a zároveň bohatý na informace. Letos však poskytování ohromujícího obsahu nebude stačit. Do hry vstupují faktory, jako je design stránky, rychlost načítání a další proměnné, které se budou počítat jako signály hodnocení a budou součástí tzv. životních údajů webu. Cílem tohoto update je zahrnout do hodnocení všechny signály, které jsou zodpovědné za to, že se lidé zapojují a interagují s webovými stránkami. Dá se tedy říci, že cílem je zajistit snadnou dostupnost informací spolu s inkluzivním webovým zážitkem.
Chcete-li tedy, aby se váš web v nejbližší budoucnosti byl schopen dostat se na první příčky vyhledávání a udržel se tam, musíte tyto faktory brát v úvahu.
Jak na to? Na pomoc vám přichází Google Search Console, která zařadila novou metriku, pojmenovanou jako Page Experience report. Tato metrika vám poskytne užitečné poznatky, jako například:
- Stav zabezpečení
- Použitelnost pro mobilní zařízení
- Používání protokolu HTTPS
- Zkušenosti s reklamou
- Problémy se zabezpečením
Kromě přehledu o zkušenostech se stránkami byl aktualizován také přehled o výkonu webu. Díky všem těmto informacím můžete identifikovat stránky, které přinášejí návštěvníkům kvalitní zážitek, a zároveň ty, které na tom nejsou tak dobře. Ty nevyhovující poté můžete vylepšit.
Aktualizace BERT zjišťuje záměr vyhledávání
Přestože byla aktualizace BERT spuštěna již v říjnu 2019, její význam stále stoupá. BERT znamená Bidirectional Encoder Representations from Transformers a využívá strojové učení a zpracování přirozeného jazyka k lepšímu pochopení vyhledávání prováděného uživatelem.
Účelem zavedení tohoto algoritmu je interpretovat záměr návštěvníka. Zjednodušeně řečeno, algoritmus BERT neřadí výsledky podle toho, co uživatel hledá, ale podle toho, co chce skutečně najít.
Jak optimalizovat web pro aktualizaci BERT?
Algoritmus BERT se zaměřuje na poskytování relevantních výsledků vyhledávání svým uživatelům, což znamená, že jedinou metodou, jak jej překonat, je zaměřit se na vytváření vysoce kvalitního obsahu.
- Poskytněte cílovému publiku obsah, který odpovídá na jeho vyhledávací dotaz. Pokud například někdo hledá "domácí prostředky proti zahradním slimákům", pak se uživateli musí zobrazit stránky, které obsahují nějaké tipy na hubení zahradních slimáků pomocí domácích prostředků, nikoli pomocí kupovaných chemikálií.
- Začněte se zaměřovat spíše na kontext než na hustotu klíčových slov. Pryč jsou doby, kdy se vyhledávače daly oklamat velkým množstvím klíčových slov. Nyní jsou algoritmy mnohem chytřejší a dokážou rozpoznat kvalitní a relevantní obsah od toho nekvalitního.
Optimalizace pro hlasové vyhledávání
Ať se nám to líbí či ne, lidé stále více hledají na internetu prostřednictvím mobilů, tabletů, hlasových asistentů a podobných zařízení. Na těchto zařízeních je mnohem pohodlnější zadávat dotazy hlasem, což vede k tomu, že optimalizace pro hlasové vyhledávání je jedním z nejžhavějších SEO trendů.
Chcete-li získat a udržet si konzistentní návštěvnost z hlasového vyhledávání, začněte se zaměřovat na dlouhá klíčová slova. Lidé kteří vyhledávají hlasem, mají totiž tendenci pokládat delší a košatější dotazy, než při zadávání do vyhledávacího pole. Můžete proto zvážit optimalizaci na dlouhé a konverzační vyhledávací dotazy, které se pro provádění hlasového vyhledávání obvykle používají. Například:
- Dotaz pro textové vyhledávání: "recept na domácí svíčkovou"
- Dotaz pro hlasové vyhledávání: "Jak si doma připravím dobrou svíčkovou omáčku?"
Budujte kvalitní odkazy
I v roce 2022 je budování zpětných odkazů na váš web velice důležité. Je ale samozřejmé, že u odkazů stále více záleží na kvalitě, než na kvantitě. Odkaz musí být především relevantní. To znamená, že musí pocházet z textu, který souvisí s tématem odkazované stránky, musí jej vhodně doplňovat a musí být v textu umístěn na místě, kde je pravděpodobné že jej návštěvník uvidí. To znamená žádné odkazy v patičce webu a podobně. Pochopitelně záleží i na „autoritě“ stránky, kde je odkaz umístěn.
Vyhledávače používají odkazy především ke dvěma věcem:
- K nalezení nových webových stránek.
- K určení toho, jak dobře se má stránka v SERPu umístit.
Vyhledávače se prostřednictvím odkazů dostávají k dalším webovým stránkám. Později z těchto webových stránek získávají informace a přidávají je do svých indexů. Pravidla pro budování odkazů v roce 2022 jsou v podstatě stejná jako v minulých letech. Jediným rozdílem je, že se stala ještě přísnějšími. Zde je několik tipů pro budování externích odkazů v roce 2022:
- Vytvářejte jedinečný a kvalitní obsah, na který chtějí lidé odkazovat. Přesvědčivý obsah získává externí odkazy přirozenou cestou a vy se tak snadno dostanete ke slovu.
- Oslovte Influencery a požádejte je, zdali by se nezmínili či nerecenzovali některý vašich produktů anebo služeb.
- Guest blogging stále funguje, ale záleží hodně na tom, nakolik je odkazující stránka důvěryhodná a relevantní.
Vyhledávání příležitostí ke Guest bloggingu
Publikování článků obsahujících odkaz na váš web, takzvaný guest blogging, je velmi rozumnou strategií pro budování odkazů. Je to jeden z nejlepších způsobů, jak si vybudovat online reputaci, seznámit lidi se svou značkou a navíc získat cenné externí odkazy. Jak na to?
Najděte pomocí vyhledávače tematické stránky, které publikují obsah z vašeho oboru a nabídněte jim, že jim vytvoříte kvalitní článek pro jejich blog. Nejlepší je sepsat jeden článek dopředu a rovnou jim ho s prosbou o spolupráci poslat. Je to oboustranně výhodný obchod – oni získají obsah zdarma a vy zase hodnotný zpětný odkaz. Vyhledejte a oslovte například vlivné osoby a odborníky z vašeho či souvisejícího oboru, kteří mají velký počet sledujících na sociálních sítích. Můžete oslovit influencery, kteří mají blogy, a nabídnout jim možnost guest bloggingu.
Používejte srovnávací klíčová slova
Další pokročilou SEO strategií je zaměření na srovnávací klíčová slova, jednoduše řečeno na slova, která porovnávají věci mezi sebou. Například "Bitcoin nebo Ethereum", "Co je lepší, iPhone 13 nebo iPhone 13 pro max" nebo " Sapphire Radeon RX 6950 vs MSI GeForce RTX 3070 ". Tato klíčová slova nemají velkou konkurenci a studie navíc ukázaly, že lidé, kteří hledají tyto srovnávací klíčová výrazy, mají obecně větší pravděpodobnost konverze. Proto tato klíčová slova přivedou na vaše webové stránky cílenější a relevantnější návštěvnost.