Optimalizujte svůj web pomocí bezplatných SEO nástrojů
Kromě pěkně vypadajícího webu se zajímavým a pravidelně aktualizovaným obsahem je pro majitele stránek zásadní také SEO. Tato zkratka znamená optimalizaci pro vyhledávače, což je způsob, jak zlepšit nalezitelnost vašeho webu ve vyhledávačích a zvýšit tak jeho organickou návštěvnost. Běžnými postupy v rámci SEO je vytváření jedinečného a kvalitního obsahu, optimalizace klíčových slov a vytváření autoritativních a relevantních zpětných odkazů. Ačkoli je možné provádět SEO na vlastní pěst, vzhledem ke složitosti jeho pravidel, která je třeba dodržovat, je pravděpodobně mnohem efektivnější spolehnout se na existující nástroje, které jsou připraveny pomoci vašemu webu získat vyšší pozice.
K dispozici je mnoho profesionálních SEO nástrojů, které vám dokáží optimalizaci stránek výrazně usnadnit. Problém je v tom, že většina těchto nástrojů není zrovna levná.
Naštěstí však stejně jako v jiných odvětvích, k profesionálním balíkům programů existují alternativy, které jsou efektivní, snadno použitelné, výkonné a - což je nejlepší - za jejich používání nemusíte utratit ani korunu.
Pojďte se podívat na výběr nejlepších bezplatných nástrojů pro SEO - nástrojů s širokou škálou využití a pokrývajících řadu běžných potřeb.
Collabim
Tento velmi užitečný SEO nástroj patří mezi nejpoužívanější v ČR. Dokáže monitorovat pozice klíčových slov ve vyhledávačích, analyzovat hledanost jednotlivých výrazů, funkčnost zpětných odkazů i navrhovat nová klíčová slova. Celá služba je kompletně v češtině. Tento nástroj je v základní verzi, která obsahuje možnost analyzovat jeden web a až 150 klíčových slov, zcela zdarma. Pokud byste chtěli získat přístup k dalším pokročilejším nástrojům a možnosti spravovat víc webů najednou, jsou k dispozici cenové plány od 449 Kč bez DPH měsíčně. Pokročilé funkce umožnují například analyzovat weby vašich konkurentů, zjistit, co dělají lépe než vy, analyzovat on-page faktory vaší stránky, jako je obsah tagů title a description, i schopnost vyhledávání nových odkazových příležitostí. Ze všech informací, které dokáže Collabim o vašich i konkurenčních webových stránkách zjistit, vám sestaví přehledné reporty, díky kterým dostanete veškeré informace jako na zlatém podnose.
Marketing Miner
Dalším oblíbeným SEO nástrojem v češtině je Marketing Miner, který obsahuje spoustu nástrojů pro pokročilou analýzu webu. Marketing Miner obsahuje řadu tzv. minerů, tedy konkrétních nástrojů, sloužících k hloubkové analýze různých aspektů, které mohou ovlivňovat návštěvnost webu. Můžete použít například miner navrhující vhodná klíčová slova, sledující pozice na jednotlivá klíčová slova a jejich vývoj v čase, kontrolující nasazení měřicích kódů, analyzující produkty ve zbožových srovnávačích, analyzující zpětné odkazy a desítky dalších. Výhodou Marketing Mineru je jeho snadná propojitelnost například s Google Data Studio. Můžete si tak vytvářet přehledné reporty přímo na míru vašim potřebám. Základní verze Marketing Mineru, která umožňuje sledovat 1 projekt, je zdarma. Služba samozřejmě nabízí i placené tarify, které začínají na ceně 649 Kč bez DPH měsíčně.
Screaming Frog
Základem úspěšného SEO je dokonalý přehled o vašem webu. K tomuto účelu vám skvěle poslouží diagnostický nástroj Screaming Frog, který dokáže jednoduše prozkoumat celkovou strukturu vašeho webu, odhalí jeho chyby, jako například nefunkční odkazy a zjistí veškerá dostupná metadata. Výstupem je report, který obsahuje kompletní stránku sitemap, seznam všech indexovatelných souborů i chyb které je potřeba opravit. Základní verze programu je zdarma, pokud si však pořídíte placenou verzi, získáte navíc možnost propojit Screaming Frog s programy Google Analytics, Google Search Console a získat spoustu dalších doplňkových funkcí.
Google Analytics
Tento bezplatný analytický software od Google dnes používá většina majitelů webů. Pokud ještě nepatříte mezi ně, měli byste s tím začít co nejdříve. Neexistuje žádný jiný zdroj dat, který by poskytoval tak kvalitní a podrobné informace o vašem webu, jako Google Analytics. Pomocí tohoto nástroje můžete sledovat prakticky vše, co se na vašem webu děje. Google Analytics vám zdarma poskytuje obrovské množství dat, které můžete vizualizovat jak v průběhu času, tak v porovnání s jinými hodnotami. Nabízí přehledné a rychlé grafy, které vám dají okamžitý přístup k informacím, které vás zajímají. Veškeré údaje si můžete navíc stáhnout a analyzovat v nějakém dalším programu, například v Excelu.
Google Search Console
Dalším skvělým a nástrojem je Google Search Console (dříve Google Webmaster Tools). Tento bezplatný nástroj poskytuje některá data stejná jako Google Analytics, ale jednodušším a přímočařejším způsobem. S čísly sice nemůžete provádět takové analýzy, ale máte k nim snadnější přístup. Zjistíte zde, z jakých stránek na váš web vedou odkazy a u konkrétních URL vašeho webu zjistíte jejich výkon, například kliky, zobrazení, CTR či průměrnou pozici. Informace můžete filtrovat podle konkrétních klíčových slov, typů zařízení, případně typů vyhledávání. Snadno tak například zjistíte, kolik lidí přišlo na konkrétní URL přes určité klíčové slovo z mobilu, při hledání obrázků a podobně. Google Search Console vám umožní zjistit, které URL jsou indexované, které nikoliv a co jejich indexaci brání.
Google Tag Manager
Aby analytické nástroje typu Google Analytics mohly používat pokročilé funkce, je potřeba na web umístit měřicí kódy, které budou sledovat akce návštěvníků. Google Tag Manager je systém právě pro správu těchto měřicích kódů. Funguje na principu, kdy se na web umístí pouze jeden kód a poté se již prostřednictvím webového rozhraní vkládají jednotlivé měřicí kódy. Tento postup velice usnadňuje a zrychluje práci s měřicími kódy, jelikož kvůli jejich nasazení a změně nemusíte zasahovat do zdrojového kódu stránky.
Ubersuggest
Ubersugest je bezplatný univerzální SEO nástroj navržený tak, aby vám pomohl vylepšit SEO vašeho webu. Velkou součástí úspěchu v SEO je vědět, co děláte, co dělá vaše konkurence a jak upravit svou strategii, abyste využili díry na trhu. Ubersuggest vám pomůže najít nové nápady na zajímavý obsah, dozvědět se něco o vašich konkurentech a získat návrhy klíčových slov pro váš obsah. Funguje podobně jako placené profesionální nástroje (Ahrefs, MOZ, SEMRush atd.), ale na rozdíl od nich je zdarma.
Několik slov na závěr
Za kvalitní SEO nástroje nemusíte utratit hromadu peněz. Ve skutečnosti jsou i velmi kvalitní SEO nástroje dostupné bezplatně a jediným nákladem, který tak k získání vyšší návštěvnosti budete muset vynaložit, je váš čas. Pokud chcete překonat vaši konkurenci a zvýšit pozice vašeho webu ve výsledcích vyhledávání, můžete využít některý z výše uvedených bezplatných SEO nástrojů.